Porady, Know-How

jaja witaminy A, E i B12, witaminy jaja jajka, portal mleczarski, zalety jaj, mleko, mleczarnie

Jajko nie takie straszne, jak je malują. Jajo kurze, choć popularne w diecie żywieniowej, obrosło różnego rodzaju mitami, a z faktu, że zawiera cholesterol, wynikałoby, że ich spożycie należałoby bardzo ograniczyć. Tymczasem dietetycy wskazują, że jest ono przede wszystkim bardzo bogatym źródłem białka, które specjaliści nazywają często białkiem wzorcowym.

"Jaj nie należy demonizować tylko dlatego, że posiadają cholesterol. Zawarte w nich wielonienasycone kwasy tłuszczowe - Omega-3 i Omega-6 neutralizują działanie cholesterolu. Ponadto struktura tych kwasów w jaju jest niemal taka sama jak w naszym mózgu. Dlatego czasem mówi się o jajku, że jest to białko wzorcowe" - wyjaśnia dietetyk Alicja Kalińska.

Niemal 75 procent jajka stanowi woda. 12 procent to białko, a 10 procent - tłuszcz. Zawartość cholesterolu w jajku to około 0,42 procent, a węglowodanów - 1,1 procent.

 

"Jajka mają w sobie dobre kwasy tłuszczowe i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli A, E i B12. Ich spożywanie zabezpiecza m.in. przed niedokrwistością. Jajka zawierają również beta-karoten, są bogatym źródłem fosforu, żelaza, wapnia i fluoru. Mają również lecytynę, która świetnie wspomaga pracę mózgu i wpływa pozytywnie na pamięć" - wylicza Kalińska.

Minusem jaj jest oczywiście cholesterol. Jedno jajko zawiera 300 miligramów tego związku, czyli pokrywa całe dzienne zapotrzebowanie człowieka na ten związek.

Kalińska dodaje, że na liczbę spożywanych jajek, powinny uważać osoby, które jedzą dużo czerwonego mięsa. Jeśli podstawę pożywienia stanowią drób i ryby, to można sobie wówczas pozwolić na jedzenie ich więcej.

Pozytywny wpływ na organizm ma nie tylko białko, ale również żółtko, które zawiera bardzo dużo witamin rozpuszczalnych w tłuszczu i wspomnianą już lecytynę.

Kalińska wyjaśnia, że przy świątecznym stole należy zwrócić uwagę na sposób podania jaj. Jajka faszerowane, jeśli zawierają np. smażoną cebulę, smażone pieczarki, stanowią niezdrową "bombę" kaloryczną. Może być nią również typowa dla świąt i bogata w składniki sałatka jarzynowa, przede wszystkim ze względu na dużą ilość majonezu.

"Przy wielkanocnym stole warto zwrócić uwagę na rodzaj podawanych potraw. Nawet jeśli spożyjemy więcej kalorii, ale ze związków takich jak białko, to organizm nie wbuduje ich w tkankę tłuszczową" - wyjaśnia Kalińska.

 

Tematy:

Artykuły z podobną tematyką:

Mleczarstwo Moeschle

Szukaj - Katalog Firm

Porady

Dieta bogata w białko

mleczarnie portal

Dieta bogata w białko może szkodzić mózgowi.Na diecie bogatej w białko mózg się kurczy - wy...

Składniki odżywcze mleka

mleczarnie portal

Mleko jest jednym z najbardziej odżywczych i najważniejszych produktów w diecie człowieka. Wszystkie rodzaje mleka ...

Ciekawostki mleczarstwo historia

Praprzodkiem bydła domowego był tur, udomowiony ...

Sonda: Produkty mleczarskie

Jaką firmę zaopatrzenia przemysłu mleczarskiego polecasz?

PT-MASZ - 7.5%
TEWES-BIS - 36.1%
SPOMASZ BEŁŻYCE - 18.7%
FB-MONT - 36.1%
ALIMP - 8.7%
UNIMASZ - 23.6%
OBRAM - 12.4%
GEA Process Engineering - 11.2%
Magyar - 24.9%
SWECO - 31.1%
DeLaval - 27.4%
A-LIMA-BIS - 8.7%
Inne - 3.7%
Głosowanie zostało zakończone : 31 grudnia 2016
Mleczarnie, Zakłady mleczarskie, Mleko, Nabiał, Sery, Przemysł mleczarski, Mleczarstwo, Targi, Firmy, Ogłoszenia, Produkty, Porady, Artykuły Mleczarnie, Zakłady mleczarskie, Mleko, Nabiał, Sery, Przemysł mleczarski, Mleczarstwo, Targi, Firmy, Ogłoszenia, Produkty, Porady, Artykuły